Water een bron van helende kracht en energie

Water is een heel belangrijke voedingsstof

Veel dingen in de natuur zijn in de basis heel logisch en simpel. Ons lichaam bestaat in de ideale situatie voor zo’n 75% uit zoutachtig water. Met andere woorden: al onze lichaamscellen zouden bij voorkeur 75% water moeten bevatten.  Onze hersenen bestaan uit wel 85% water en drijven in een zoutige vloeistof. Vooral onze hersenen zijn dus gevoelig voor een bepaalde mate van uitdroging. Last van watten in je hoofd? Drink twee grote glazen water, haal diep adem, loop een rondje en de watten zijn waarschijnlijk opgelost. Bij mij werkt dit altijd prima. Onthoud dus dat water een heel belangrijke voedingsstof is, die een dominante rol speelt bij allerlei processen in je lichaam waarmee je organen gezond gehouden kunnen worden en waardoor je al dan niet energie ervaart.

 

water

 

Water in je bloed is goed!

Bloed bestaat normaal gesproken uit maar liefst 94% water als je tenminste voldoende water drinkt. Zo niet, dan daalt dit percentage. Het bloed in je lichaam is een belangrijke vloeistof die zorgt voor het transport van zuurstof en voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen en tegelijkertijd zorgt voor de afvoer van overtollige stoffen van de stofwisseling zoals warmte en koolstofdioxide. Met water in ons bloed wordt ons bloed dunner en gaat het transport dus sneller; water stroomt nu eenmaal sneller door een buisje dan stroop.
Je bloed wordt per dag ongeveer 36 keer door je nieren gefilterd, in totaal gaat het  daarbij om ca 180 liter bloed. Verpleegsters kunnen bij het afnemen van bloed zien of iemand veel of weinig water drinkt; hoe minder water, hoe stroperiger het bloed. Als je wilt dat het interne transport van voedingsstoffen en afvalstoffen lekker soepel verloopt en je nieren niet worden overbelast door stroop, zorg dan voor voldoende water in je bloed. Gewoon door het voldoende te drinken, je lichaam zorgt er vanzelf voor dat het daar komt waar het nodig is. Prachtig toch?

 

aardbei

 

 

Uitdroging beschadigt je meer dan je lief is

De Iraanse arts dr. F. Batmanghelidj  heeft verschillende boeken geschreven over het belang van het drinken van water. Hij legt daarin o.a. een relatie tussen zogenoemde psychische stoornissen en uitdroging. Symptomen die hij noemt die volgens hem wijzen op uitdroging zijn o.a. :

  • Je moe voelen zonder redelijke verklaring
  • Je prikkelbaar en angstig voelen
  • Je depressief en neerslachtig voelen
  • Een zwaar hoofd hebben
  • Onrustig slapen vooral bij ouderen
  • Slechte concentratie

Als het gaat om fysieke symptomen van je lichaam bij uitdroging noemt hij:

  • Brandend maagzuur
  • Maagpijn
  • Hartkrampen
  • Lage rugpijn
  • Reumatische gewrichtspijnen
  • Migraine
  • Pijn in de darmen
  • Fibromyalgie
  • Eetstoornissen

Dit zijn dus de eerste signalen van uitdroging van je lichaam volgens dr. Batmanghelidj. Ik heb ze zelf ervaren in het hete Kenia waar het lang niet altijd mogelijk was om voldoende water te drinken. Pijn in het lichaam is volgens dr Batmanghelidj een noodoproep van het lichaam voor water. Vervolgens beschrijft hij ook nog een rij ziektes op die kunnen ontstaan bij langdurige uitdroging. Hij noemt hierbij o.a.:

  • Astma
  • Overgewicht
  • Trombose
  • Osteoporose
  • Artrose (slijtage van gewrichten)
  • Hartfalen
  • Beroertes
  • Alzheimer
  • Multiple Sclerose
  • Kanker

De lijst in zijn boek is langer maar ik noem hier de meest voorkomende vrouwelijke kwalen en ziektes. Zijn bekendste uitspraak is “Je bent niet ziek, je hebt dorst”.  Ik ben het niet met alles eens wat hij schrijft, zo zegt hij bv dat ook de menopauze een verschijnsel is van uitdroging en dat er vroeger vrouwen waren die op hun 70 ste nog kinderen kregen. Dit betwijfel ik. Maar zijn inzichten, theorie en praktijkervaringen met patiënten zijn interessant genoeg om kennis van te nemen. Ben je geïnteresseerd in zijn boek Water; het goedkoopste medicijn.

 

 

Voeg wel zout toe aan het water dat je drinkt

Zoals je ongetwijfeld weet huil je zoute tranen en zweet je zoutig zweet. Het water in ons lichaam is geen kraanwater maar een speciaal soort zoutig water. Zou je veel gewoon water drinken dan plas je teveel zouten uit en die zouten heb je nu juist zo hard nodig. Er wordt vaak gezegd dat we teveel zout eten en dat dat slecht is o.a. voor je bloeddruk. Als je veel kant-en-klaar maaltijden, brood, verpakte producten en snacks eet, dan krijg je inderdaad ongemerkt veel geraffineerd zout binnen. Dit bewerkte zout bevat slechts twee mineralen, chloor en natrium, en onttrekt vocht aan je lichaam.  Dat zit niet in onze normale keukenzout (Jozo).  Het beste zout vind ik vochtig Keltisch zeezout, hierin zitten maar liefst 92 mineralen.

 

waterlelie

 

Hoe maak je sole?

Sole is een simpele zoutoplossing in water. Vul een jampotje voor 1/3 deel met Keltisch zeezout en vul het potje verder helemaal aan met water. Schroef de deksel erop en schud flink. Laat het even staan en je zult zien dat het zeezout langzaam oplost. Het zand zakt naar de bodem. Als het bijna op is gooi ik het laatste restje weg en maak opnieuw een potje. Ik bewaar het in de koelkast. Ieder ochtend vóór het ontbijt drink ik een groot glas lauw water met een theelepel sole erin. Dan neem ik vaak ook wat spirulina of chlorella en bedenk me dat we nu eenmaal allemaal van oorsprong voortkomen uit de grote, zoute oceaan.

 

zout

 

 

 

Hoeveel water heb je dagelijks nodig?

Er bestaat een mooie formule die zegt; vermenigvuldig je gewicht (bv 60 kilo) met 3 (dus 180) en deel door 100. Dat is het aantal liters dat je per dag nodig hebt. In mijn sommetje dus 1,8 liter. Natuurlijk speelt de omgevingstemperatuur hierbij een rol en ook of je actief sport op een dag of niet. Ben je ziek, drink dan vooral nog wat méér omdat je lichaam afvalstoffen heeft af te voeren. Over het algemeen zeg ik tegen mijn klanten dat het aan te raden is om twee kannen van ieder ca 1 liter te drinken of 8 glazen water. Ben je uitgedroogd dan duurt het enkele dagen voordat je waterhuishouding weer op peil is. Het is dus belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken en niet af en toe een dag.