Mindful eating

Mindfulness betekent bewust aandacht schenken aan wat er gebeurt in jezelf, je lichaam, je gevoelens, je gedachten en verlangens.

Maar wist je dat je mindfulness ook kan toepassen op je eetpatroon? Als je mindful eet, doe je dat evenwichtiger en werk je aan een gezond gewicht.

Mindful eating je hoort het steeds vaker.  Als je bewuster stil staat bij wat je eet en de manier waarop,  verteer je ook beter.

De essentie van Mindful Eating is de innerlijke criticus wat milder laten worden en ruimte te geven aan zelfzorg en bewust genieten.

 

mindfulleating

 

Wat is mindfulness?

Simpel gezegd is mindfulness het vermogen om volledig aanwezig te zijn in het hier en Nu en te genieten van alles om je heen in het nu-moment.

 

Zonder jezelf te laten afleiden door gedachten, zonder jezelf te verliezen in gedachten aan het verleden of de toekomst.

Mindfulness komt oorspronkelijk uit het Boeddhisme. De Boeddha beweerde dat als je alles met volle aandacht ervaart en in iedere handeling bewust aanwezig kan zijn, je niet langer geleid wordt door je gedachten.

We zijn ons er niet altijd van bewust, maar ons lichaam en onze geest vormen een eenheid. Door negatief te denken ga je bijvoorbeeld sneller ziek worden.

Mindfulness stimuleert een betere balans tussen ons lichaam en onze geest.

Het is ondertussen wetenschappelijk bewezen dat je door het beoefenen van mindfulness je hersenen en gezondheid flink bevordert.

Door meer aandacht te besteden aan het huidige moment ga je de dingen om je heen meer waarderen.

 

 

zonsondergang

 

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

  • Werkt preventief tegen burn-out en depressie
  • Het verbetert onze slaapkwaliteit en vermindert vermoeidheid
  • Je wordt er gelukkiger van
  • Het herstelt het emotioneel evenwicht
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen
  • Het vertraagt het verouderingsproces
  • Je leert beter omgaan met tegenslagen en pijn
  • Je algemene gezondheid gaat erop vooruit
  • Mindfulness helpt bij angst
  • Je leert tevreden te zijn met wat is en wie we zijn
  • Verbeterd de concentratie

 

mindfulleating

 

Maar hoe doe je dat nu juist? Hier enkele tips die je kunnen helpen om meer bewust te eten.

  • Eet met aandacht en vermijd afleiding. Zet geen radio of tv aan, maar concentreer je op je eten.
  • Zet je aan tafel om te eten.
  • Maak gezonde snacks.
  • Als je langer kauwt, eet je automatisch minder.
  • Eet bewust kleine porties
  • Vergeet niet te genieten van je eten.
  • Zorg voor vers eten en variatie
  • Drink twintig minuten voor je gaat eten een glas water. Zo ga je bewust (minder) eten.
  • Langzaam eten is dus de boodschap.

 

 

“… a way of paying attention
that is taught through the practice of meditation or other exercises,
in which participants learn to regulate their attention
by focusing non-judgementally
on stimuli such as thoughts,
emotions
and physical sensations.”
     Dr. Jon Kabat-Zinn over Mindfulness

harmonie