Kokosmelk zelf maken

Kokosmelk zelf maken

0 Comments  /  Jump to Recipe

Kokosmelk is net als amandel- of sojamelk een gezond en lactosevrij alternatief voor koemelk. Kokos heeft veel gezondheidsvoordelen. Het laurinezuur in kokosolie werkt bijvoorbeeld gezondmakend op de cellen in ons lichaam. Ook kokosmelk bevat deze gezonde vetzuren.

 De melk is verder een goede bron van verschillende vitaminen en mineralen. Een portie van 240 gram bevat:

  • Calorieën: 552.
  • Vet: 57 gram.
  • Eiwitten: 5 gram.
  • Koolhydraten: 13 gram.
  • Vezels: 5 gram.
  • Vitamine C: 11% ADH.
  • Foliumzuur: 10% ADH.
  • IJzer: 22% ADH.
  • Magnesium: 22% ADH.
  • Kalium: 18% ADH.
  • Koper: 32% ADH.
  • Mangaan: 110% ADH.
  • Selenium: 21% ADH.

Invloed op gewicht en spijsvertering
Er zijn bewijzen dat de middellange keten triglyceriden (MCT’s) in kokosmelk kunnen helpen bij het afvallen, de lichaamssamenstelling en spijsvertering. Ongeveer de helft van het vet in kokosnoten is afkomstig van een middellange keten vetzuur genaamd laurinezuur. Kokosnoten bevatten ook kleine hoeveelheden van andere middellange keten vetzuren, waaronder caprinezuur en caprylzuur. In tegenstelling tot lange keten vetzuren, gaan middellange keten vetzuren vanuit het spijsverteringskanaal direct naar de lever en worden ingezet als energiebron of voor de productie van ketonen. Ze worden daardoor niet zo snel opgeslagen als vet . Onderzoek toont ook aan dat MCT’s, in vergelijking met andere vetten, het hongergevoel kunnen verminderen en de calorie inname verlagen . Bij een klein onderzoek aten mannen met overgewicht 272 minder calorieën bij de lunch na het nemen van 20 gram MCT-olie bij het ontbijt, in vergelijking met degenen die maïsolie namen . Verder kunnen MCT’s in kokosnoten (tijdelijk) het calorieverbruik en de vetverbranding verhogen. Een paar gecontroleerde onderzoeken bij obese mensen en mensen met hartziekte toonden aan dat het eten van kokosolie het lichaamsgewicht en buikvet verminderde. Markers voor de hartgezondheid verbeterden eveneens. Hoewel geen onderzoeken hebben getest hoe kokosmelk het gewicht en de spijsvertering beïnvloedt, hebben meerdere onderzoeken de positieve werking van kokosolie en MCT’s aangetoond. Hetzelfde zou moeten opgaan voor kokosmelk, aangezien het dezelfde vetzuren bevat.

 

Kokosmelk in de thermomix

8 september 2019
: Gemakkelijk

Je kan de kokosnootpulp drogen bij 60° tot hij erg droog is, en dan 1 min / snelheid 9 malen om kokosmeel te maken.

By:

Ingredients
  • 300 g biologische gedroogde of geraspte kokosnoot (bij voorkeur zonder conserveermiddelen)
  • 1300 g water
Directions
  • Step 1 Maal de kokosnoot 20 seconden op snelheid 9.
  • Step 2 Voeg 800 g water toe en mix 1 minuut op snelheid 9.
  • Step 3 Zeef kokosmelk door een zak met notenmelk in een kom, en pers deze heel goed uit om zoveel mogelijk dikke melk te krijgen.
  • Step 4 Bewaar de melk – in een schone kom en doe de kokosnootpulp terug in de Thermomix.
  • Step 5 Voeg nog eens 500 g water toe, mix nogmaals een minuut op snelheid 9, zeef opnieuw in een aparte kom en je hebt een dunnere melk voor gebruik in drankjes, smoothies en koken.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *