IF 16:8

IF 16:8

Intermittent Fasting (IF) is geen dieet, maar een gezonde levensstijl. We moeten terugkeren naar de basis. De essentie van ons leven, ons lichaam voeden met heilzame en pure producten. Geen bewerkte voedingsmiddelen. We moeten ons bewust worden van wat we in onze mond stoppen, maar de grootste barrière is onze eigen geest. Hoe bewuster je eet, hoe beter je gaat voelen wat voor jouw lichaam werkt. Vasten is een van de oudste en meest bewezen natuurlijke genezingsmethoden. Gezonde cellen worden er krachtiger door, en zieke cellen sterven erdoor af. Het voordeel van IF is dat je je lichaam op celniveau rust geeft, en je lichaam daarmee de kans geeft om zichzelf te herstellen’.

Het is een levensstijl met geweldig veel gezondheidsvoordelen waar je weinig wilskracht voor nodig hebt. Je verliest gewicht, vertraagt je verouderingsproces en vermindert het risico op chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, de ziekte van Parkinson en eventueel ook op het ontwikkelen van kanker.

Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.

– Hippocrates –

 

Met Intermittent Fasting naar een gezonder gewicht

Vasten of ‘intermittent fasting’ is wereldwijd uitgegroeid tot een van de populairste eetpatronen. Maar hoe kan niet eten nu gezond zijn? Het vloekt met de klassieke dieetleer die beweert dat je metabolisme een vuurtje is dat je moet blijven aanwakkeren.

Het is een hardnekkige mythe, intussen genadeloos ingehaald door de wetenschap. Vasten biedt enkele sterk onderbouwde gezondheidsvoordelen. Het bevordert de spieropbouw, leidt tot gewichtsverlies, versterkt je immuunsysteem en vertraagt het verouderingsproces.

 

Onze genen weten wat vasten is

Vasten wordt door veel  mensen als extreem gezien. Maar wist je dat onze biologie er op gebouwd is om perioden van schaarste te overleven. In de oudheid werden tijden van overvloed vaak afgewisseld met schaarste. Het was heel gewoon om langere tijd niets of minder te eten. Waarschijnlijk aten onze voorouders, net als de nog bestaande jager en verzamelaars stammen, 1 soms 2 twee keer per dag.

Onze genen weten hoe zij in omstandigheden met heel weinig voedsel, zo lang mogelijk kunnen overleven. De afwezigheid van voeding noemen we nu vasten. Tijdens perioden van vasten gaat het lichaam binnen zichzelf opzoek naar energie. Deze energie haalt hij uit ons lichaamsvet (ketose) en door cellen te recyclen (autofagie) waardoor o.a. eiwitten vrij komen. Vasten zorgt hierdoor voor onderhoud en herstel aan de cellen en onze interne systemen.

Onze verre voorouders waren door hun natuurlijke leefomstandigheden gewend om te schakelen tussen het verbranden van glucose of vet als voornaamste brandstof en pleegden op een natuurlijke wijze van tijd tot tijd groot onderhoud aan hun lichaam door de afwezige constante van voeding.

Verder in de tijd wordt vasten in veel culturen en religies toegepast. Echter de uitvoering van dergelijke rituelen is in de loop der eeuwen aangepast, versoepeld of in het slob geraakt.

 

Vasten 16/8

Heel simpel uitgelegd betekent vasten 16/8, 16 uur niet eten en 8 uur wel eten. Dus je eet bijvoorbeeld om 12.00 uur ‘s middags je eerste maaltijd. En dan na 20.00 uur eet je niets meer. Dan begint het vasten. Tijdens het vasten mag je wel drinken zoals water, koffie of thee. Maar je gaat pas weer de volgende dag eten om 12.00 uur. Door deze periode van 16 uur vasten gaat je lichaam zich beter herstellen. Je kunt je vast wel voorstellen dat hoe langer je niet eet, hoe langer je lichaam vetten kan verbranden. En daarom is de vasten 16/8 methode ook zo populair. Na 12 u mag je alles eten, maar hou het wel gezond. Zorg ervoor dat je eerste maaltijd (de lunch) uit zoveel mogelijk kleurtjes bestaat, zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen binnen. Eet toxinevrije voeding, voeding met een hele hoge nutritionele densiteit.

Eet volgens de kleuren van de regenboog: gezond en lekker.

 

 

 

Gezondheidsvoordelen Intermittent Fasting

Veel positieve gezondheidseffecten van Intermittent Fasting zijn te danken aan de verhoogde aanmaak van het menselijk groeihormoon (HGH, Human Growth Hormone) en de verbetering van de insulinegevoeligheid.

 

  • Verlaagt de kans op hart- en vaatziekten (1)
  • Vermindert de kans op diabetes type 2 (2)
  • Herstel van lichaamscellen door autofagie  (3)   (4)
  • Antiaging (5)
  • Vermindering van oxidatieve stress (6)
  • Verlaagt mogelijk het risico op kanker en de ziekte van Alzheimer (7)   (8)
  • Verbetert de hersenfuncties (9)
  • Stimuleert de vetverbranding (10) 
  • Het groeihormoon stijgt (11)
  • Ontstekingen verminderen (12)
  • Levensverlengend (13)

 

 

Waarom vasten gebruiken voor genezing

Ons lichaam is ontworpen om op maximale efficiëntie te werken wanneer voedsel schaars is. Het is een van de manieren waarop mensen van vóór de beschaving overleefden. Als je een nomade bent, vind je misschien niet elke dag eten, dus het overslaan van maaltijden was de norm. Ons lichaam breekt oud celmateriaal af, geneest, schakelt over op vetverbranding en optimaliseert het energieverbruik wanneer we vasten.

Wetenschappers hebben de effecten van vasten op orgaan- en celprestaties bestudeerd. Dit is wat ze hebben geleerd:

Gedurende de eerste 2 uur nadat je klaar bent met een maaltijd stijgt je bloedsuikerspiegel. Je lichaam geeft insuline af en begint je voedsel te verteren.

Na de eerste 2 uur begint uw bloedsuikerspiegel terug te dalen naar uw normale niveaus voor de maaltijd.

5 uur na uw laatste maaltijd zal de bloedsuikerspiegel gelijkmatiger worden. Glycogeenreserves kunnen beginnen te verminderen. Je lichaam is nog steeds bezig met het verteren van je laatste maaltijd en zal opgeslagen glucose gebruiken voor energie.

Ongeveer 8 uur heeft je lever het grootste deel van zijn opgeslagen glucose gebruikt. Ergens rond de 8 tot 10 uur na je laatste maaltijd begint je lichaam glucose aan te maken uit je lichaamsvet. Dit proces wordt gluconeogenese genoemd.

Na ongeveer 10 – 12 uur begint je lichaam vet te verbranden. Je hebt weinig glycogeen over en vetcellen komen vrij in de bloedbaan. Die vetcellen reizen naar de lever. De lever zet het vet om in energie.

Ketose begint ongeveer 12 uur na je laatste maaltijd. Glycogeen is bijna helemaal weg en je lever begint dat vet om te zetten in ketonen. Ketonen verbranden schoner en efficiënter dan glucose. Het verbranden van ketonen produceert ook een ontstekingsremmende reactie in het lichaam.

Van ongeveer 18 uur tot ongeveer 24 uur na je laatste maaltijd zal je lichaam efficiënter worden in het verbranden van vet en het aanmaken van ketonen. Op dit moment haalt je lichaam ongeveer 60% van zijn energie uit je lichaamsvet. De extra ketonen zorgen voor een efficiënter metabolisme.

Als je langer vast, heb je baat bij autofagie. Dit proces begint ongeveer 24 uur na uw laatste maaltijd. Je immuunsysteem begint alle cellen te reinigen die oud zijn of niet op topefficiëntie werken. Autofagie leidt ook tot de afbraak van bacteriën en virussen. Autofagie is het cellulaire recyclingsysteem van het lichaam. Hoe langer u vast boven de 24-uursgrens, hoe efficiënter uw lichaamsrecyclingsysteem wordt.

Van ongeveer 48 uur tot ongeveer 56 uur zal je lichaam het niveau van groeihormoon verhogen. HGH helpt bij het verhogen van spiermassa en verbetert de gezondheid van uw cardiovasculaire systeem. Veel mensen die tot nu toe vasten, melden dat ze helemaal geen honger hebben.

Vanaf ongeveer 56 uur tot ongeveer 72 uur na je laatste maaltijd wordt je lichaam veel gevoeliger voor insuline. Dit betekent dat het beter reageert op de insuline in uw systeem dan voorheen. Dit is de reden waarom mensen met diabetes type 2 kunnen merken dat hun algehele bloedsuikerspiegel lager wordt na 72 uur vasten. De effecten van een betere insulinegevoeligheid tijdens een lang vasten lijken door te gaan nadat de persoon weer normaal begint te eten. De toename van de insulinegevoeligheid kan ook systemische ontsteking verminderen en het autofagieproces verbeteren nadat het vasten voorbij is.

Er is onderzoek dat suggereert dat vasten voorbij 72 uur de efficiëntie van het immuunsysteem verbetert. Naarmate het autofagieproces voortduurt, moet het lichaam de gerecyclede cellen vervangen door nieuwe. Naarmate het vasten vordert, neemt het tempo van ‘cellulaire regeneratie’ toe. Dit maakt het immuunsysteem sterker en robuuster.

 

Mensen die niet moeten vasten

Vasten tot de 72 uur wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor de meeste mensen. Sterker nog, als je oplet zul je merken dat je lichaam vasten kan gebruiken als een helend hulpmiddel. Heb je ooit een verkoudheid, griep of maagvirus gehad waardoor je een paar dagen geen eetlust had? Het verliezen van uw eetlust is een veel ervaren symptoom van ziekte veroorzaakt door een virus of bacterie. Dat komt omdat je lichaam hard werkt om alle beschikbare genezingsmodi te activeren.

Er zijn echter mensen voor wie vasten niet veilig is. Als u diabetes type 1 heeft of gevoelig bent voor symptomen van een lage bloedsuikerspiegel, moet u niet vasten. Als je zwanger bent, vast dan niet. Je lichaam en het lichaam van je baby hebben een gestage toevoer van voedingsstoffen nodig. Kinderen en tieners mogen alleen vasten onder leiding en toezicht van hun arts. Als u momenteel een eetstoornis ervaart of herstelt van een eetstoornis, moet u niet vasten. Als u zich zorgen maakt over de gezondheid, moet u uw arts raadplegen voordat u begint met een vastenprogramma.

 

Hoe een vasten te breken

De meeste experts stellen voor om een vasten te breken met bouillon, of soep die is gemaakt met gemakkelijk te verteren zetmeelarme groenten, vet en gemakkelijk te verteren eiwitten. Gebruik geen kruiden, in deze eerste maaltijd.

Wacht een paar uur voordat je weer eet om je spijsverteringsstelsel de kans te geven om te reactiveren of ‘wakker te worden’. Je tweede maaltijd kan iets substantiëler zijn dan soep, maar ga niet zitten voor vettig, zwaar voedsel. Het wordt aanbevolen dat u uw normale eetplan geleidelijk hervat.

Begin met een kleine maaltijd die licht en licht verteerbaar is. Luister naar je lichaam en geef het het lichte voedsel waar het om vraagt. Het lichaam van elke persoon heeft verschillende behoeften, ga langzaam en luister naar die behoeften.

 

Intermittent Fasting  & Matchapolitan Lifestyle

EGCG is een zeer krachtig oxidant dat de vrije radicalen tegenhoudt en de stofwisseling helpt te bevorderen. EGCG is een component van groene theebladeren. EGCG bevind zich in de Matcha. EGCG heeft een bijzonder hoog antioxidanten waarde die zelfs 25 tot 100 keer hoger is dan die van vit C en E.

De combinatie IF en EGCG brengt vele voordelen met zich mee. Door de hoeveelheid antioxidanten in EGCG reinigt het je lichaam de hele dag door met alle bijhorende benefits zonder dat dit het vasten doorbreekt!

Lees hier meer over

 

 

Autofagie

Een fantastisch genezingsmechanisme dat dus door vasten in werking wordt gezet. De Japanse celbioloog Yoshinori Ohsumi ontving de prijs voor zijn onderzoek rond autofagie, een cel-eigen afvalopruimsysteem dat beschadigde moleculen wegwerkt.

Wetenschappers hebben ontdekt dat autofagie intreedt als je 12 tot meer dan 24 uur vast.  Men vermoedt dat dat de reden is dat vasten wordt geassocieerd met een lange levensduur. Door dit proces gaan de cellen zichzelf schoonmaken, recyclen en kapotte celonderdelen worden verwijderd.

‘Autofagie’ betekent (Grieks) letterlijk ‘zelfvertering’. Soms werken celorganellen anders dan we willen of raken ze gewoon beschadigd. Cellen die verhongeren plegen autofagie om bouwstoffen te recyclen. Op deze manier wordt de cel opgeruimd. Kapotte celonderdelen (organellen) en zelfs ongewenste bacteriën worden op die manier verwijderd. Autofagie bepaalt daarom voor een groot deel onze cellulaire gezondheid. Als we weten hoe die mechanismen functioneren en vooral hoe we ze kunnen beïnvloeden, dan kunnen we heel veel cellen weer optimaal gezond maken. Dat is de basis voor een gezonder lichaam.

Natuurlijk zul je tijdens de eetmomenten die je overhoudt wel zoveel mogelijk nutriënten binnen moeten krijgen. Dat kan dus niet als je maaltijden bestaan uit witte boterhammen met hagelslag.

Als je volwaardige voeding eet (zoals de natuur het bedoeld heeft), verdwijnt overigens de behoefte aan tussendoortjes vanzelf.

  • Zenuwregeneratie door autofagie (14) Ik heb deze erbij gezet omdat ik iemand ken met zenuwschade, die sinds kort met intermittent fasting is gestart.
  • Autofagie en de ziekte van Crohn (15)
  • Autofagie en zinkgebrek (16)
  • Autofagie en veroudering (17)
  • Autofagie en kanker (18)
  • Autofagie en homeostase (19)

Homeostase ook wel zelfregulatie genoemd.  Homeostase is dus het op peil houden van de voedingsstoffen en afvalstoffen in de cellen via het interne milieu.

 

 

Bronnen:

Dr Servaas Bingé

Pieter Loridon

Valter D Longo