Intermittent fasting 16:8

Intermittent fasting 16:8

Intermittent Fasting (IF) is geen dieet, maar een gezonde levensstijl. We moeten terugkeren naar de basis. De essentie van ons leven, ons lichaam voeden met heilzame en pure producten. Geen bewerkte voedingsmiddelen. We moeten ons bewust worden van wat we in onze mond stoppen, maar de grootste barrière is onze eigen geest. Hoe bewuster je eet, hoe beter je gaat voelen wat voor jouw lichaam werkt. Vasten is een van de oudste en meest bewezen natuurlijke genezingsmethoden. Gezonde cellen worden er krachtiger door, en zieke cellen sterven erdoor af. Het voordeel van IF is dat je je lichaam op celniveau rust geeft, en je lichaam daarmee de kans geeft om zichzelf te herstellen’.

Het is een levensstijl met geweldig veel gezondheidsvoordelen waar je weinig wilskracht voor nodig hebt. Je verliest gewicht, vertraagt je verouderingsproces en vermindert het risico op chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, de ziekte van Parkinson en eventueel ook op het ontwikkelen van kanker.

Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.

– Hippocrates –

 

Met Intermittent Fasting naar een gezonder gewicht

Vasten of ‘intermittent fasting’ is wereldwijd uitgegroeid tot een van de populairste eetpatronen. Maar hoe kan niet eten nu gezond zijn? Het vloekt met de klassieke dieetleer die beweert dat je metabolisme een vuurtje is dat je moet blijven aanwakkeren.

Het is een hardnekkige mythe, intussen genadeloos ingehaald door de wetenschap. Vasten biedt enkele sterk onderbouwde gezondheidsvoordelen. Het bevordert de spieropbouw, leidt tot gewichtsverlies, versterkt je immuunsysteem en vertraagt het verouderingsproces.

 

Onze genen weten wat vasten is

Vasten wordt door veel  mensen als extreem gezien. Maar wist je dat onze biologie er op gebouwd is om perioden van schaarste te overleven. In de oudheid werden tijden van overvloed vaak afgewisseld met schaarste. Het was heel gewoon om langere tijd niets of minder te eten. Waarschijnlijk aten onze voorouders, net als de nog bestaande jager en verzamelaars stammen, 1 soms 2 twee keer per dag.

Onze genen weten hoe zij in omstandigheden met heel weinig voedsel, zo lang mogelijk kunnen overleven. De afwezigheid van voeding noemen we nu vasten. Tijdens perioden van vasten gaat het lichaam binnen zichzelf opzoek naar energie. Deze energie haalt hij uit ons lichaamsvet (ketose) en door cellen te recyclen (autofagie) waardoor o.a. eiwitten vrij komen. Vasten zorgt hierdoor voor onderhoud en herstel aan de cellen en onze interne systemen.

Onze verre voorouders waren door hun natuurlijke leefomstandigheden gewend om te schakelen tussen het verbranden van glucose of vet als voornaamste brandstof en pleegden op een natuurlijke wijze van tijd tot tijd groot onderhoud aan hun lichaam door de afwezige constante van voeding.

Verder in de tijd wordt vasten in veel culturen en religies toegepast. Echter de uitvoering van dergelijke rituelen is in de loop der eeuwen aangepast, versoepeld of in het slob geraakt.

 

Vasten 16/8

Heel simpel uitgelegd betekent vasten 16/8, 16 uur niet eten en 8 uur wel eten. Dus je eet bijvoorbeeld om 12.00 uur ‘s middags je eerste maaltijd. En dan na 20.00 uur eet je niets meer. Dan begint het vasten. Tijdens het vasten mag je wel drinken zoals water, koffie of thee. Maar je gaat pas weer de volgende dag eten om 12.00 uur. Door deze periode van 16 uur vasten gaat je lichaam zich beter herstellen. Je kunt je vast wel voorstellen dat hoe langer je niet eet, hoe langer je lichaam vetten kan verbranden. En daarom is de vasten 16/8 methode ook zo populair. Na 12 u mag je alles eten, maar hou het wel gezond. Zorg ervoor dat je eerste maaltijd (de lunch) uit zoveel mogelijk kleurtjes bestaat, zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen binnen. Eet toxinevrije voeding, voeding met een hele hoge nutritionele densiteit.

Eet volgens de kleuren van de regenboog: gezond en lekker.

 

Gezondheidsvoordelen Intermittent Fasting

Veel positieve gezondheidseffecten van Intermittent Fasting zijn te danken aan de verhoogde aanmaak van het menselijk groeihormoon (HGH, Human Growth Hormone) en de verbetering van de insulinegevoeligheid.

 

  • Verlaagt de kans op hart- en vaatziekten (1)
  • Vermindert de kans op diabetes type 2 (2)
  • Herstel van lichaamscellen door autofagie  (3)   (4)
  • Antiaging (5)
  • Vermindering van oxidatieve stress (6)
  • Verlaagt mogelijk het risico op kanker en de ziekte van Alzheimer (7)   (8)
  • Verbetert de hersenfuncties (9)
  • Stimuleert de vetverbranding (10) 
  • Het groeihormoon stijgt (11)
  • Ontstekingen verminderen (12)
  • Levensverlengend (13)

 

Intermittent Fasting  & Matchapolitan Lifestyle

EGCG is een zeer krachtig oxidant dat de vrije radicalen tegenhoudt en de stofwisseling helpt te bevorderen. EGCG is een component van groene theebladeren. EGCG bevind zich in de Matcha. EGCG heeft een bijzonder hoog antioxidanten waarde die zelfs 25 tot 100 keer hoger is dan die van vit C en E.

De combinatie IF en EGCG brengt vele voordelen met zich mee. Door de hoeveelheid antioxidanten in EGCG reinigt het je lichaam de hele dag door met alle bijhorende benefits zonder dat dit het vasten doorbreekt!

Lees hier meer over

 

 

Autofagie

Een fantastisch genezingsmechanisme dat dus door vasten in werking wordt gezet. De Japanse celbioloog Yoshinori Ohsumi ontving de prijs voor zijn onderzoek rond autofagie, een cel-eigen afvalopruimsysteem dat beschadigde moleculen wegwerkt.

Wetenschappers hebben ontdekt dat autofagie intreedt als je 12 tot meer dan 24 uur vast.  Men vermoedt dat dat de reden is dat vasten wordt geassocieerd met een lange levensduur. Door dit proces gaan de cellen zichzelf schoonmaken, recyclen en kapotte celonderdelen worden verwijderd.

‘Autofagie’ betekent (Grieks) letterlijk ‘zelfvertering’. Soms werken celorganellen anders dan we willen of raken ze gewoon beschadigd. Cellen die verhongeren plegen autofagie om bouwstoffen te recyclen. Op deze manier wordt de cel opgeruimd. Kapotte celonderdelen (organellen) en zelfs ongewenste bacteriën worden op die manier verwijderd. Autofagie bepaalt daarom voor een groot deel onze cellulaire gezondheid. Als we weten hoe die mechanismen functioneren en vooral hoe we ze kunnen beïnvloeden, dan kunnen we heel veel cellen weer optimaal gezond maken. Dat is de basis voor een gezonder lichaam.

Natuurlijk zul je tijdens de eetmomenten die je overhoudt wel zoveel mogelijk nutriënten binnen moeten krijgen. Dat kan dus niet als je maaltijden bestaan uit witte boterhammen met hagelslag.

Als je volwaardige voeding eet (zoals de natuur het bedoeld heeft), verdwijnt overigens de behoefte aan tussendoortjes vanzelf.

  • Zenuwregeneratie door autofagie (14) Ik heb deze erbij gezet omdat ik iemand ken met zenuwschade, die sinds kort met intermittent fasting is gestart.
  • Autofagie en de ziekte van Crohn (15)
  • Autofagie en zinkgebrek (16)
  • Autofagie en veroudering (17)
  • Autofagie en kanker (18)
  • Autofagie en homeostase (19)

Homeostase ook wel zelfregulatie genoemd.  Homeostase is dus het op peil houden van de voedingsstoffen en afvalstoffen in de cellen via het interne milieu.

 

 

Bronnen:

Dr Servaas Bingé

Pieter Loridon

Valter D Longo