Gelukkig zijn, we willen allemaal niks liever

 

Hier geef ik enkele tips om je evenwicht terug te vinden.

 

RELATIVEER

Negatieve emoties kunnen serieus aan ons vreten. Ze zorgen voor de aanmaak van adrenaline en veroorzaken stress.

Relativeren en positief denken zorgen ervoor dat je kalm wordt, dat je immuunsysteem wordt gestimuleerd en dat je herstelmechanisme geactiveerd wordt. Positief denken is dus de boodschap! En dat begint ’s morgens al bij het ontwaken.

Hier vind je tips om de dag te starten met een glimlach.

 

lachende jongen

 

LACHEN IS GEZOND

Wij kunnen iets leren van onze kinderen,  zij lachen zo’n 400 keer per dag. Terwijl een volwassene slechts 20 keer per dag lacht. Zonde! Want lachen is goed voor je welzijn. Bovendien worden we aangetrokken door goedlachse mensen.

Lach dus zoveel mogelijk.

 

MEDITEER

Als je het type bent dat nooit stilzit, krijg je misschien de indruk dat mediteren tijdverlies is. Maar dat is slechts een eerste indruk, stop niet. Mediteren staat gelijk aan relaxen. Maar het stimuleert ook die delen van de hersenen, die je gemakkelijker beslissingen laten nemen.

Testen tonen aan dat Tibetaanse monikken een beter imuunsysteem hebben en fitter zijn, maar ook dat ze beter zijn in het vinden van oplossingen voor problemen. Het volstaat al om 2 keer 5 à 10 minuten per dag te mediteren. Concentreer je op je ademhaling is al een eerste goede vorm van meditatie. Heb je de smaak te pakken?

Misschien is yoga wel jouw ding.

 

yoga buiten

 

DRUK JE GEVOELENS UIT

We hebben allemaal boosheid in ons. Het is een signaal dat onze grenzen niet gerespecteerd worden of onze noden niet vervuld zijn. Maar, in plaats van ons te focussen op wat de ander daarvan vindt, is het beter onze gevoelens te uiten. Anders keert de boosheid zich tegen je, door een zenuwachtig gevoel. Doe dit niet door te schreeuwen of te schelden. Maar maak je duidelijk door te bevestigen wie je bent, zonder daarbij jezelf of anderen pijn te doen.

Je nieuwe levensmotto: Geniet van het leven!

 

SPORT JE GELUKKIG

Fitnessen met een iPod in je oren of terwijl je naar je favoriete serie kijkt, dat is niet echt positief. Je kan geest en lichaam niet optimaal ontspannen op die manier. Sporten met je volledig bewustzijn is de boodschap. 

Weg dus met die afleidende muziek.

 

Lopers

 

WEES DANKBAAR

Maak elke dag een lijstje met dingen waarvoor je dankbaar bent. Je zal versteld staan van hoe snel je kleine dingen terug zal leren waarderen. Het leert je ook om wat meer in het nu te leven en je minder druk te maken. Het belang van genoeg slaap wordt ook in 2017 nog zwaar onderschat. Tip? Track je slaap en kom erachter hoeveel slaap jij zelf nodig hebt om fit en gezond te zijn.

Leg jezelf doelen op om genoeg slaap te halen.

 

thank you

 

BEPERK JE SMARTPHONE GEBRUIK

Leef meer in het nu, en minder op je scherm. Je zal merken dat je véél meer gedaan krijgt.

Een hele belangrijke: vermijd smartphonegebruik vlak voor je gaat slapen, want het is nefast voor je nachtrust.

 

RUIM JE HUIS OP

Een opgeruimd huis, geeft rust in je hoofd. Ken je dat gevoel van een lekker opgeruimd en schoon huis? Je herkent het vast wel. Dat fijne gevoel van geen rondslingerende spullen, het gevoel van ruimte en overzicht.

Vanuit het comfort van een ordelijk huis, groeit je creativiteit en levenslust.

 

WEES GELUKKIG

Gelukkig zijn is het beste medicijn voor een lang leven. Dat zegt het spreekwoord althans. Wanneer je daarentegen regelmatig boos en ontevreden bent, gebeuren er allerlei dingen in je lichaam.

Boos zijn zorgt er namelijk voor dat je spieren en gewrichten onder spanning komen te staan. Je bloedsomloop slaat op hol en je zenuwstelsel raak uit balans. Ook je hartritme, bloeddruk en hormonenhuishouding gaan uit de bocht. Ook je grijze massa gaat in overdrive en bepaalde organen zoals je gal worden overmatig actief.

Dit zijn symptomen van (overmatige) boosheid.

 

gelukkig

 

BEN JE KLAAR VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL EN WIL JE GEZOND AFVALLEN?

We hollen onszelf vaak voorbij. Van meeting naar meeting, van kantoor naar crèche, van thuis naar muziekles, … Het is soms een wonder dat we de tijd vinden om iets te eten. Laat staan dat we stilstaan bij wat we dan in onze mond steken.

Het loont nochtans om hieraan aandacht te besteden. Met een beetje planning bouw je vlot een gezond eet-schema op: thuis, onderweg, op school voor je kroost, …Wat is een gezonde levensstijl? Fitnessen alleen is niet genoeg. Zorg dragen voor je lichaam (en je hart) houdt ook in dat je jezelf voldoende rust en ontspanning gunt.

Iedereen weet het: gezond eten is belangrijk én de sleutel tot een fit en slank lichaam.

Maar hoe begin je gezonder te leven? Er bestaat helaas geen perfecte dag of juist moment om gezonder te gaan leven. Voel je dat je eraan toe bent om het roer om te gooien? En ben je klaar om je eetpatroon aan te passen en nieuwe, gezonde gewoontes een plaats te geven in je dagelijkse routine?

Start dan vandaag! Want van uitstel komt afstel.